СУЩНОСТЬ И ЗНАЧЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНОГО БРЕНДИНГА СТРАН В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ

СУЩНОСТЬ И ЗНАЧЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНОГО БРЕНДИНГА СТРАН В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ

Authors

  • Ачилова Наргиза Бахтиёровна Ташкентский государственный экономический университет

Keywords:

национальный бренд, национальный брендинг, конкурентная идентичность, имидж национального бренда, идентичность национального бренда, стейкхолдеры

Abstract

в этой статье рассмотрены и проанализированы такие понятия как «национальный бренд» и «национальный брендинг», изучены подходы разных авторов к трактовке данных терминов, раскрыты сущность и значение национального брендинга в условиях глобализации мировой экономики, а также определены функции национального брендинга и предложена альтернативная формулировка данной терминологии.

Author Biography

Ачилова Наргиза Бахтиёровна, Ташкентский государственный экономический университет

старший преподаватель

References

Philip Kotler, Marketing places: attracting investment, industry and tourism to cities, states and nations/ Philip Kotler, Donald H. Haider, Irving Rein. New York, Free Press, 1993

Anholt Simon. 2005. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions

Dinnie K. Nation Branding: Concepts, Issues, Practice. Oxford: Butterworth-Heinemann. 2008.

Olins W. 2002. Branding the nation - The historical context. Journal of Brand Management.

Fan Y. 2006. Branding the nation: What is being branded? Journal of Vacation Marketing 12 (1):

-14.

Thomas Gad 2011. 4-D Branding: Cracking the Corporate Code of the Network Economy. Financial Times Prentice Hall.

Gudjonsson H. 2005. Nation branding. Place Branding

Kavaratzis M. 2005. Place branding: A review of trends and conceptual models. The Marketing

Review 5

Rendon J. 2003. When nations need a little marketing. New York Times 23 (November).

Gilmore F. 2002. A country — Can it be repositioned? Spain - The success story of country branding. Journal of Brand Management 9 (4): 281-293.

Heslop L., Papadopoulos N. 1993. But who knows where or when: Reflections on the images of countries and their products. In: L. Heslop, N. Papadopoulos (eds.). Product-Country Images: Impact and Role in International Marketing. New York: International Business Press; 39-75.

Kaneva N. 2011. Nation branding: Toward an agenda for critical research. International Journal of Communication 5: 117-141

Кортунов С. Национальная идентичность: постижение смысла [Книга]. - Москва: Аспект

Пресс, 2009.

Галумов Э Имидж против имиджа [Книга]. - Москва: [б.н.], 2005.

Курсаева О. Национальный бренд и конкурентоспособность компаний: альтернативный подход к национальному брендингу [Журнал] // Вестник СПБГУ. - [б.м.] : Менеджмент, 2021 г.. - 1 :

Т. 20. - стр. 38.

Тюкарина О. Роль национального бренда при формировании внешнеполитического имиджа современной России// Диссертация на соискание ученой степени кандидата политических наук.- Москва: [б.н.], 2012г.

М.Чакиев. Бренд страны, как инструмент развития государства. (на примере Казахстана).

http://brand.kazakh.ru/Brand/20927.php

Василенко И.А. Имидж России: концепция национального брендинга. Проблемный

анализ и государственно-управленческое проектирование 4: 66-78. 2012.

Адылова 3.Дж. Маркетинговая стратегия продвижения экспортной продукции на

международные рынки. Дис. на соиск, уч. степ. док. экон. наук. Т.2008г.

Anholt Simon. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions [Книга]. - [б.м.] : Palgrave Mcmillan UK, 2006.

Источник: The hexagon of Competitive Identity Source: Simon Anholt, Brand New Justice

Oxford: Butterworth Heinemann, 2003)

Anholt Simon Place branding: is it marketing, or isn't it? [Журнал] // Place Branding and Public

Diplomacy. - 2008г.. - 1: Т. 4. - стр. 1-6.

Dinnie K Nation Branding: Concepts, Issues, Practice [Журнал]. - [6.м.] : Oxford: Butterworth-Heinemann, 2008г.. - стр. 111-251.

Dinnie K. (и др.] Nation branding and integrated marketing communications:, An ASEAN perspective (Журнал) // International Marketing Review. - 2010г. - 4: Т. 27. -стр. 388-403.

Fan Y. Branding the nation: Towards a better understanding. [Журнал] // Place Branding and

Public Diplomacy. - 2010г.. -Т. 6. - стр. 97-103.

Fan Y. Branding the nation: What is being branded? [Журнал] // Journal of Vacation Marketing. -

г. - 1: Т. 12. - стр. 5-14.

Gad Thomas 4-D branding: cracking the corporate code of the network economy [Книга]. -

London: Financial Times Prentice Hall, 2001.

Gudjonsson H. Nation branding [Журнал] // Place Brand Public Dipl. - 2005г.. - 3: T. 1. - стр.

-298.

Jaffe E Nebenzahl I National Image and Competitive Advantage: The Theory and Practice of Country-of-Origin Effect. (Книга). - Frederiksberg: Copenhagen Business School Press., 2001.

Kerr P и Wiseman G. Diplomacy in a Globalizing World: Theories and Practice (Книга]. - New

York: Oxford University Press, 2013.

Kotler P. и Gertner D. Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective (Журнал // Journal of Brand Management. - 2002г.. - 4-5: Т. 9. - стр. 249-261.

Lee K. Nation Branding and Sustainable Competitiveness of Nations // Doctoral dissertation. -

г..

Mihailovich P. Kinship branding: A concept of holism and evolution for the nation brand

[Журнал] // Place Branding. - 2006 г.. - 3 : Т. 2. - стр. 229-247.

Nye Joseph S. Soft Power: The Means to Success in World Politics [Книга]. - New York: Public

Affairs, 2004.

Olins W. Trading Identities: Why Countries and Companies are Taking on Each Other's Roles

Журнал) // Foreign Policy Centre. - 1999г..

Rendon J. When nations need a little marketing..- 2003 ...

Smith A. National Identity (Книга]. - London: Penguin Books, 1991. -стр. 14-17.

Szondi G. The role and challenges of country branding in transition countries:The Central and Eastern European experience [урнал) // Place Branding and Public Diplomacy. - 2007г.. - 1 : Т. 3. - стр. 8-20.

Данилова Е.А. Национальный брендинг как фактор повышения конкурентоспособности территории [Книга]. - Томск: Издательство Томского государственного университета, 2021. - стр. 17-18.

Кортунов С. Национальная идентичность: постижение смысла [Книга]. - Москва : Аспект

Пресс, 2009.

Kypcaeea O. HaunonanbHห้ 6peHA H KOHRYpEHTOCHOCOGHOCTb KOMnaHMM: anbrepHaTusH&N

подход к национальному брендингу [Журнал] // Вестник СПБГУ. - [б.м.] : Менеджмент, 2021 г. - 1 :

Т. 20. - стр. 38.

Тюкарина 0. Роль национального бренда при формировании внешнеполитического имиджа современной России // Диссертация на соискание ученой степени кандидата политических наук. - Москва: [б.н.], 2012 г.

Published

2023-11-20

How to Cite

Ачилова Наргиза Бахтиёровна. (2023). СУЩНОСТЬ И ЗНАЧЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНОГО БРЕНДИНГА СТРАН В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ. Архив научных исследований, 5(5), 466–474. Retrieved from https://journal.tsue.uz/index.php/archive/article/view/3187

Issue

Section

Статьи
Loading...